Jarrupalat ja jarrulevyt seurantaan!
Auton jarrupalat ja jarrulevyt ovat ne osat, jotka konkreettisesti iskevät yhteen ja jarruttavat vauhtia. Jarrulevyt sijaitsevat jarrupalojen välissä ja iskevät yhteen jarrutettaessa. Nykyään nyrkkisääntö onkin, että jarrupalat ja -levyt vaihdetaan samaan aikaan huollon yhteydessä.
Etujarrupalat kuluvat useimmiten takajarrupaloja nopeammin. Auton jarrupalat ovat uutena noin 15-20 millimetrin levyiset. Ne kuluvat käytössä ja olisi hyvä vaihtaa noin 50 000 kilometrin välein. Vaihtoväli riippuu auton merkistä ja mallista sekä auton jarrujärjestelmästä.
Jarrulevyt kuluvat epätasaisesti ja urautuvat, tällöin uusikin jarrupala kuluu nopeammin. Yleensä molemmat osat vaihdetaankin yhtä aikaa. Jarrulevyille on määritelty auton valmistajan toimesta minimipaksuus.
Yleisesti jarrupaloissa pitäisi olla ainakin neljä millimetriä kulutuspintaa, jotta ne kestävät huolto- ja vaihtovälin ajan.
Jarrupalojen tarkastus kuuluu autojen huolto-ohjelmiin sekä katsastustarkastukseen. Useimmissa autoissa on myös kulumisen tunnistin, jolloin auto ilmoittaa liian kuluneista jarrupaloista eli jarrupalojen loppumisesta. Jarrupalat autoon on syytä vaihtaa, mikäli huomaat jarrutehon heikentyneen, auto alkaa liikehtiä poikkeavasti jarrutettaessa tai jarrutuksen yhteydessä kuuluu vinkuvaa ääntä. Jos jarrupalat vinkuvat, laahaavat tai kolisevat, on hyvä käydä tarkistamassa ovatko jarrupalat tai -levyt kuluneet.
Jarrunestettä riittävästi?
Jarruneste välittää voiman polkimelta jarruille, ja sen määrää onkin syytä tarkkailla. Jarrujen toimivuus on turvallisuuden kannalta merkittävä tekijä ja jarruneste järjestelmän toiminnan tärkeä varmistaja.
Jarrunestesäiliö on yleensä auton moottoritilassa näkyvillä ja pinnan korkeus on kohtuullisen helposti tarkistettavissa. Jos jarrunesteen määrä on vähissä ja vähenee nopeasti, on järjestelmässä korjausta vaativa vakava vuoto.
Atoylla auton huolto-ohjelmaan kuuluu jarrunesteen tarkastus. Jarrunesteen vaihto tai lisääminen ei kuitenkaan sisälly yleensä määräaikaishuoltopaketteihin vaan erikseen tilattava lisätyö.
Jarruneste on hygroskooppista eli neste imee ympäristön kosteutta itseensä. Tämän vuoksi neste on vaihdettava viimeistään silloin, kun siihen on kerääntynyt liikaa vettä. Jarrunesteen vaihtoväli on suositusten mukaisesti kaksi vuotta.
Jarruletku kunnossa?
Jarruletku välittää nestettä jarruihin. Tämä johtaa jarrunesteen kiehumispisteen alentumiseen ja aiheuttaa ruostumista. Lisäksi jarruletku voi turvota, ja turvonnut letku voi jumittaa paineen ja estää siten jarrujen vapautumisen kokonaan. Jarruletkujen tarkastaminen on erityisen tärkeää jarrujen kunnossapitotyötä tehdessä ja ennen jarrunesteen vaihtoa. Jos jarruletkuja ei tarkasteta säännöllisesti, pääsylinterit, jarrusatulat, ABS ja muut hydrauliset osat voivat vikaantua.
Jarrut vinkuu – mitä tehdä?
Usein, jos autosi vinkuu, ääni itse asiassa kuuluu jarruista. Jarrupalat ovat joko kuluneet loppuun, tai sitten jarrujen satulat tai männät ovat juuttumassa kiinni. Vinkuna on aina kuitenkin selvitettävä ja auto on vietävä huoltoon. Jos jarru vinkuu ajaessa tai pakkasella, asia on aina syytä ottaa vakavasti. Joskus myös jonkin aineen, esimerkiksi hiekoitushiekan tai tiesuolan joutuminen jarrujärjestelmään saattaa aiheuttaa sen, että jarrut vinkuvat. Joskus voi olla myös niin, että jarrupalat ovat yksinkertaisesti kuluneet loppuun, ja silloin jarruhuollolla on jo kiire. Toisinaan jarrut voivat vinkua kylmänä – tällöin kannattaa etsiä rauhallinen tienpätkä ja suorittaa muutama voimakas jarrutus.
Jarrut laahaa – mitä tehdä?
Kun puhutaan jarrujen laahamisesta, tarkoitetaan sitä, että jarrutus jatkuu osittain vielä sen jälkeen, kun jarrupoljinta ei enää paineta.
Laahaaminen voi nostaa jarrujen ja jarrunesteen lämpötilan liian kuumaksi. Syynä laahaamiseen saattaa olla kuluneet jarrupalat. Autolla voi ajaa, vaikka jarru laahaa, mutta huolto on syytä tilata.
Jarrut rohisee – mitä tehdä?
Jarrujen rohina voi olla merkki vierasaineen päätymisestä jarrujärjestelmään. Juurikin esimerkiksi hiekka, lika tai suola voivat aiheuttaa jarrujen rahisemista jarruttaessa. Uudet jarrut rohisevat usein juuri tästä syystä. Tässä yhteydessä myös mahdollinen jarrulevyjen ruoste voidaan poistaa ammattilaisten toimesta huoltotoimenpiteiden yhteydessä.
Jarrupoljin painuu pohjaan – mitä tehdä?
Jos auton jarrut tuntuvat pehmeiltä ja poljin painuu pohjaan tai syvälle jarrutuksen yhteydessä, jarrutusta tehostavan jarrunesteen seassa voi olla ilmaa. Joskus kyseessä voi myös olla vikaantunut jarrusylinteri, tai jarruletkut ovat kuluneet ja on niiden vaihtamisen aika. Kun jarrut reagoivat näin, on syytä lopettaa ajaminen ja tilata heti jarruhuolto.
Jarrut jäässä – mitä tehdä?
Jarrut saattavat joskus, etenkin pakkasella ja pitkän parkkeeraamisen jälkeen tuntua jäykiltä ja jäisiltä. Jos jarrut ovat jäässä, paras keino lämmittää ne on ajaa varovasti. Jarrut jäätyvät herkästi myös silloin, jos auto ajetaan pakkaseen esimerkiksi pesun jälkeen. Jos jarrut eivät autoa ajamalla vetreydy, on syytä kutsua tiepalveluammattilainen apuun.
Jarrut jumissa – mitä tehdä?
Miksi jarrut ovat jumissa? Yleisin syy on se, että jarrusatula on altistunut kosteudelle tai lialle. Jarrujen osiin kerääntyneet epäpuhtaudet estävät niitä liikkumasta vapaasti ja ilman hankausta.
Kosteus altistaa myös jarrut ruostumiselle. Jarrujen jumiutuminen on korjattava jarruhuollossa. Kaikkien jarrujärjestelmän liikkuvien osien on toimittava, jotta jarrut toimivat niin kuin niiden pitää. Mikäli yksikin liikkuva osa on jumissa, ovat jarrut heti huollon tarpeessa.