Rengasinfo
Renkaat takaavat osaltaan turvallisen ajamisen, ne ovat keskeisin ajo-ominaisuuksiin liittyvä turvallisuustekijä.
Rengassarjan käyttöikäsuositus on 6 vuotta, mutta kulumista on hyvä seurata aktiivisesti.
Renkaat takaavat osaltaan turvallisen ajamisen, ne ovat keskeisin ajo-ominaisuuksiin liittyvä turvallisuustekijä.
Rengassarjan käyttöikäsuositus on 6 vuotta, mutta kulumista on hyvä seurata aktiivisesti.
Laki edellyttää kesärenkailta vähintään 1,6 mm:n urasyvyyttä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään neljä milliä. Neljän millin urilla renkaat toimivat vielä tyydyttävästi, mutta sen alle mentäessä märkäominaisuudet romahtavat täysin.
Uuden renkaan valinta voi olla haastellinen tehtävä ja itselle tärkeimpien ominaisuuksien valinta vaikeaa. Yhdessä renkaassa ei voi olla kaikkia hyviä ominaisuuksia (hyvä pito, lyhyt jarrutusmatka, alhainen vierintävastus, ajomukavuus, kulutuskestävyys, vähäinen melu ja halpa hinta). Kesärenkaiden tärkein valintakriteeri on pito ja turvallisuus on valittava ensiarvoisen tärkeäksi kriteeriksi renkaita valittaessa. Huom. Kitkarengas ei sovi kesärenkaaksi.
Tutustu kesärenkaiden valikoimaamme täällä.
Joulu-, tammi- ja helmikuun aikana on käytettävä nastattomia tai nastallisia talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3 mm. Talvirenkaiden turvasuositus lumisella ja jäisellä kelillä ajettaessa on vähintään 5 mm.
Nastarenkaita saa käyttää 1.11. – 31.3. tai toista pääsiäispäivää seuraavaan maanantaihin (myöhempää ajankohtaa pidetään määräävänä). Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää, jos keli sitä edellyttää. Turvallisuus on etusijalla.
Lue lisää talvirenkaiden vaihdosta tästä.
Tätä kysymystä moni pohtii uuden rengassarjan hankinnan lähestyessä ja molemmissa renkaissa on puolensa. Nastarenkaat pitävät paremmin jäisellä tiellä, kun taas kitkarenkaassa on parempi pito lumisella tiellä. Kitkarenkaiden vaihtoaika on joustavampi ja vierintävastus parempi. Nastarenkaissa melu kovempi, mutta tässäkin asiassa kehitys on ollut huimaa. Myös nastarenkaiden osallisuudesta teiden kulumiseen puhutaan paljon ja moni kokeekin, että kitkojen pitäisi olla ainut vaihtoehto.
Lopulta tässä on ennen kaikkea kysymys makuasioista – kummalla renkaalla itse ajat mieluummin?
Rengashintoihimme kuuluvat rengastyöt jakautuvat seuraaviin työvaiheisiin:
Uusi rengas sisältää myös kierrätysmaksun. Renkaiden kierrätys rahoitetaan uusien renkaiden oston yhteydessä perittävällä kierrätysmaksulla. Kierrätysmaksu määräytyy renkaiden kokoluokan mukaan. Renkaista noin 95 % päätyy hyötykäyttöön – pääasiallisesti tien- ja maanrakennuskohteisiin ja pinnoitukseen. Suomessa käytännössä lähes kaikki vanhat renkaat kerätään talteen, vuosittain runsaat 35 000 tonnia, joka vastaa painoltaan noin 2,8:a miljoonaa henkilöauton rengasta.
Jos toisella akselilla olleet renkaat ovat selkeästi toista kuluneemmat, tulisi paremmat renkaat asentaa taka-akselille sellaisissa autossa, joissa ei ole ESC-järjestelmää eli ajonvakauden hallintajärjestelmää. ESC-järjestelmä toimii parhaiten silloin, kun renkaat ovat mahdollisimman tasaisesti kuluneet.